"We zijn ervan overtuigd dat we het evenwicht tussen omzetgroei en marge
zullen bewaren", aldus topman John Rishton. Ahold handhaafde dan ook de
verwachting voor 2008 dat de onderliggende retailmarge uitkomt tussen 4,8 en
5,3 procent.

Het zogeheten verbeterprogramma dat in 2006 geïnitieerd werd, moet dit jaar
afgerond worden en ligt volgens de topman op schema. Ahold verwacht in de
tweede helft van dit jaar duidelijke margeverbeteringen te zien. "Het
draait niet enkel om prijsverlagingen, maar om een verandering van de manier
van werken", aldus Rishton.

Naar eigen zeggen heeft Ahold met zijn Amerikaanse ketens een groter
marktaandeel verworven. Amerikanen zijn steeds meer op zoek naar koopjes als
gevolg van de kredietcrisis en de hoge olieprijs.

Een andere uitdaging voor het supermarktconcern is de voedselprijsinflatie.
Volgens Rishton is deze in het tweede kwartaal uitgekomen tussen de 5 en 6
procent. Het concern heeft maar ten dele deze prijsinflatie doorberekend aan
zijn klanten.

Op de vraag hoelang Ahold zijn klanten zal "beschermen" gaf de
topman geen concreet antwoord. "We doen onze best om op een andere
manier deze kosten te compenseren, maar als de inflatie verder stijgt, komt
er een punt dat ook wij prijzen doorberekenen."

Het bedrijfsresultaat kwam uit op 235 miljoen euro, 14 procent lager dan in
dezelfde periode vorig jaar. Dat heeft het bedrijf donderdag bekendgemaakt.
Analisten rekenden op een bedrijfsresultaat van 247 miljoen euro.

Ahold boekte een nettowinst van 177 miljoen euro, iets hoger dan de 169
miljoen euro waar analisten op rekenden. Vorig jaar behaalde Ahold een
nettowinst uit voortgezette activiteiten van 170 miljoen euro. De winstmarge
in het tweede kwartaal kwam uit op 4,3 procent tegen 4,9 procent in het
eerste kwartaal. Vorig jaar bedroeg deze 5,1 procent.

Ahold maakte begin augustus al beter dan verwachte omzetcijfers bekend. Het
concern boekte in het tweede kwartaal een omzet van 5,8 miljard euro.

Bij de Amerikaanse keten Stop&Shop/Giant-Landover was de druk op de
marges zichtbaar. Het bedrijfsresultaat daalde met 36 miljoen dollar naar
125 miljoen dollar. Ook bij Giant Carlisle daalde het bedrijfsresultaat.

De Nederlandse supermartketen Albert Heijn boerde goed. Het bedrijfsresultaat
steeg met 8 miljoen euro naar 138 miljoen euro.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl